Posted by : Ayie|Phrofile Thursday 7 July 2011



Hoi korang! agak kurang sopan.

Assalamualaikum semua dan salam sejahtera. Orite , Korang sehat-sehat belaka? Ke ada yang demam-demam? Makan panadol ok. Pastu minum 100PLUS la 2-3 botol sure esok ok. InsyaAllah :).

Kali ni aku nak cerita pasal something new yang aku buat. Korang tahu tak ape itu PASDEC?. Pasdec ni merupakan developer kepada projek-projek yang terlibat dalam perumahan, rumah kedai dan sebagainya lah. 

Jadi hari ni lepas kelas dalam pukul 2 cenggitu aku dan kawan aku decide nak pergi situ lepas disarankan oleh lecterur kitorang. Apa tujuan kitorang? Okey kitorang nak pelan rumah yang ada sekali dengan Structural Drawing dan Architecture Drawing untuk .... kitorang punya subjek where is  CIVIL ENGINEERING CONSTRUCTION PROJECT (ECM 317) .   

Okey, sampai di lokasi where is Teruntum Complex yang adanya pejabat diorang ni. Kitorang naik lift dan masuk terus ke bahagian Reception tingkat 14 secara confidentnye, tapi diarahkan pergi ke tingkat 13 sebab tu bahagian Admin Manager. Okey kitorang pun disambut oleh seorang akak ni dekat pintu masuk, dia kata ;


Akak : Ni nak jumpa siapa?
Kitorang : Kitorang nak amik structural drawing.
Akak : Dari mana ni?
Aku : Kitorang dari KPTM.

Then die pun lepas tangan kat brother lain plak dan brother tu kata ;

Brother : Korang pergi jela jumpe En. Mayadi, dalam bilik tu, terus je ok.
Kitorang : Ok mekasih brooooo!

Lalu aku pun ketuk la pintu En. Mayadi tu then kitorang pun masuk. Aku terkial2 en then aku guna la ayat skema aku. Aku berkata;


Aku : Kitorang dari KPTM nak amik Structural Drawing boleh tak?
En. Mayadi : Ha? Duduk dulu.. 

Aku dengan kawan aku, Phat pun duduk lah kan.. Then cerita-cerita lah ape tujuan kitorang datang suma. Tapi yang tak boleh belah dia banyak soal uh. Aku dah la tak tahu ape-ape tujuan kitorang amik plan tu. Aku cakap je untuk buat Bill of Quantities (BQ). Dia pun hairan, tak kan guna Structural Drawing untuk benda tu.

Lastly, dapat tahu yang kitorang hanya buat Taking Off, yang kitorang pun tak tahu tu ape. Then dia pun cakap la "kitorang xda yang extra punya, sebab dulu kitorang ada Printer Plan, jadi senang saje kalo nak mintak, tapi sekarang kitorang dah tak ada susah la sikit nak bagi". Aku pun dah rasa macam patah hati dah. Macam harapan nak plan tu tak ada.

Then beberapa minit lepas tu, dia call bahagian mana ntah, dia suruh orang-orang dalam carikan plan projek-projek lama. Kalau ada rezeki, aku dapat lah time tu. Then seorang perempuan datang cakap dah tak ada dah plan tu, yang ada pun nak pergi hantar kat arkib. Entah aku tak tahu ape itu. Then En. Mayadi pun baik hati , dia pikir pasal anak dia yang mungkin akan macam kitaorang ni. Dia pun suruh perempuan tu cari jugak plan lama-lama bagi kat kitorang.

Lastly, kitorang pun dapat full punya plan siap dengan Infrastructure Drawing. Pergh 1st time aku tengok pelan sebesar dan setebal gedabak tu. haha! Kitorang pun rasa lega lah jugak. Tak payah lagi pergi cari dekat MPKuantan tak pun office consultant. Then kitorang balik lah buat macam office sendiri.

So, the conclusion, En. Mayadi tu amat baik hati, dia memang nak tolong kitorang pun walaupun tak kenal dan beborak agak setengah jam gak lah. Kalau mintak dekat orang lain lagi-lagi bukan Melayu memang susah kitorang nak dilayan macam tu. Agak besar hati jugaklah dapat berurusan dengan orang macam beliau.

Link : PASDEC


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Ayie Phrofile - Powered by Blogger -