Posted by : Ayie|Phrofile Saturday 21 May 2011

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Selamat Hari Minggu. Best cuti? haha. Ape yeah aku nak bicara pada kali ini. Oh yeah, mari amik tahu sedikit pasal Streamyx Wireless. Ditujukan khas kepada pelanggan streamyx sahaja ok. Aku nak cerita macam mana nak setting Wireless korang. Kepada pelanggan streamyx yang tak da langsung wireless dan ingin membuat wireless, korang boleh lah beli Modem & Router dan setting sendiri.

Aku tak berapa sure sangat kalau2 pelanggan yang baru2 amik package Streamyx Wireless, TM setting kan atau kita setting sendiri. Aku balik2 rumah saje dah ada wireless kat sini, ini suma abg aku yang buat. Jadi yang diluar sana, yang mana tak tahu cara nak tukar password atau nama wireless korang, meh sini aku ajar. Aku tak lah berapa PRO sangatkan, aku just nak share ape yang aku tahu. Dan diingatkan ini hanya kepada pelanggan streamyx. Yang lain aku tak tahu, tapi p1wimax boleh juga korang tanya. Just aku tak ada screenshot saja, mungkin lain kali aku sharekan ok?

Pertamanya, apa yang korang kena buat korang connect lah kat wireless korang yang sedia ada.

Seterusnya, bukak Internet Explorer korang dan type kat search bar " http://192.168.1.1 "  .


Harus diingatkan, hanya pakai Internet Explorer, Jangan gunakan Mozila atau browser yang lain, sebab aku tak berapa sure boleh connect atau tak. Bila aku pakai Mozila, die tak open pun site tu. Jadi , baik guna Internet Explorer.

Selepas itu, link tadi akan appearkan page yang mintak korang isikan username dan password.

Isikan Username dengan "tmadmin" dan password "tmadmin". Macam dalam gambar ini.

Pastu akan appear 1st page configuration korang. So, korang boleh lah ubah nama wireless dan password wireless korang dekat "2. Wireless Configuration" . Pastikan Wireless channel korang Auto okey.

Click untuk besarkan.


Dah selesai semua, klik Save/Reboot.

Selamat Berjaya :)

Note: jangan ubah yang site lain.


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Ayie Phrofile - Powered by Blogger -